دانلود PDF مقررات مواد منفجره و آتشباری در معادن

برای دانلود PDF با حجم 3.99 MB روی لینک زیر کلیک کنید

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در یک شنبه 15 خرداد 1390برچسب:,ساعت 18:53 توسط علیرضا رستگار| |

عوامل تهدید کننده سلامتی معدنکاران
منبع:دنياي اقتصاد
7 عامل سلامتي کارگران معدن را تهديد مي کند
پژوهش‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد گازهاي موجود در معدن مي‌تواند صدمات جبران ناپذيري را به كارگران وارد كنند‌. ريه، پوست و چشم‌ها ازآسيب پذيرترين اعضاي بدن هستند كه از گازهاي سمي‌موجود در معدن آسيب مي‌ بينند‌. انواع سرطان‌ها و بيماري‌ها ي پوستي ازجمله مواردي هستند كه در اين پژوهش‌ها مورد بررسي قرار گرفته اند.معادن سرشار از گازهاي سرطان زايي هستند كه محيط را آلوده مي‌كنند ومتاسفانه فقدان آگاهي در اين زمينه باعث مي‌شود كارگران سال‌هاي متمادي درمعرض بيماري‌هاي گوناگون باشند و هيچگونه تدبيري براي مصونيت آنها انديشه نشود.
از سوي ديگر محققان بارها و بارها اعلام كرده‌اند كه دود حاصل از ديزل‌ها از عوامل سرطان زا هستند كه پس از تلفيق با مواد شيميايي‌، گازهاي بيماري زا را تشكيل مي‌دهند. حداقل آسيب حاصل از مجاورت با اين گازها‌، ايجاد بيماري‌هاي پوستي، خارش چشم، سردرد، حالت تهوع و تنگي نفس است‌.
تحقيقات انجام شده در اين رابطه نشان مي‌دهد كه خطر حاصل از به كارگيري ديزل‌ها درزير زمين 100 برابر بيشتر از به‌كارگيري آن در روي زمين، كارگران را تهديد مي‌كند. اين در حالي است كه با گذشت زمان بر محبوبيت ديزل‌ها افزوده شده و بر ميزان به‌كارگيري آنها در معادن اضافه مي‌شود.
استخراج و انتقال ذغال سنگ در معادن گرد وغبار بسياري را به وجود مي‌آورد و ذرات ذغال سنگ به واسطه اين گرد و خاك در هوا منتشرمي‌شوند.استنشاق اين گاز كارگران معادن ذغال‌سنگ را دچار بيماري‌هاي ريوي مي‌كند، اين در حالي است كه در معادن فلزي و سنگ‌هاي قيمتي، ميزان سيليس موجود در هوا كارگران را بيمار مي‌کند‌.
محققان با بررسي ميزان سيليس موجود در هوا اعلام كردند كه با افزايش كار در معادن روز به روز بر ميزان بيماري‌هاي ريوي افزوده مي‌شود و كارفرما‌ها موظف هستند كه با به كارگيري تكنولوژي‌هاي جديد از كارگران محافظت كنند.
از ديگر بيماري‌هايي که بر اثر کار مداوم در معادن ايجاد مي‌شود مي‌توان به بيماري‌هاي استخوان اشاره کرد‌. بيشترين ناهنجاري‌هاي استخواني که منجر به زانو درد و پا درد مي‌شوند ريشه در کار مداوم معدن دارند‌.
تحقيقات انجام شده در اين رابطه نشان مي‌دهد که کارگر ان معادن بيش از کارگران ساير صنايع به بيماري‌هاي کمر به ويژه ديسک کمر مبتلا مي‌شوند‌. سالانه ده‌ها ميليون دلار در آمريکا صرف درمان بيماري‌هاي مربوط به کمر مي‌شود و بي‌ترديد کمک به حذف عوامل بيماري‌زا مي‌تواند نقش بسزايي در کاهش هزينه‌ها و تضمين سلامتي نيروهاي کار داشته باشد‌.
پژوهش‌هاي صورت گرفته در اين رابطه بر اهميت اطلاع رساني تاكيد مي‌كرد. قوانين جديدي كه در آمريكا وضع شده از كساني كه به تازگي وارد كار معدن مي‌شوند دعوت مي‌کند تا آموزش‌هاي لازم را در رابطه با کار و تامين سلامت خود پشت سربگذارند اين گونه است كه نيروهاي تازه کار هشت ساعت از روز را در کلاس‌هايي مي‌گذرانند که با هدف آموزش نكات مربوط به حفظ سلامتي برگزار شود.
محققان از روش‌هاي مختلفي براي ارتقاي سطح آموزش استفاده مي‌كنند تا بر ميزان يادگيري افراد افزوده شود.تنها نگاهي به آمار مرگ و مير در معادن كافي است تا دريابيم چهارمين دليل مرگ و مير هنگام كار كارگران مربوط به برق گرفتگي است‌.90 درصد از كارگراني كه دچار برق گرفتگي مي‌شوند، جان خود را از دست مي‌دهند و 10درصد برجاي مانده نيز دچار سوختگي شديد مي‌شوند‌.محققان اعلام كردند كه تماس تجهيزات متحرك با سيم‌هاي برق در درون معادن يكي از دلايلي است كه به برق گرفتگي منجر مي‌شود.
گزارش‌هاي جديد حاكي از اين است كه در حال حاضر بالغ بر 650 معدن ذغال سنگ زير زميني و 240 معدن فلزي- غيرفلزي در آمريكا فعال هستند، اين در حالي است كه 236 تيم نجات در آمريكا به فعاليت مي‌پردازند‌. اعضايي كه در اين تيم‌ها به فعاليت مي‌پردازند، بايد از جديدترين علوم مربوط به نجات مصدومين مطلع باشند و از فيزيك خوبي برخوردار باشند. تمامي ‌اين عوامل كافي است تا مشكل ديگري را به مشكلات كارگران معدن بيافزاييد و اين امر چيزي نيست جز استرس مربوط به كار.
تجربه كار در معادن ثابت كرده است كه ميزان امنيت كارگران در اين محيط بسيار اندك است و آمار‌هاي جديد نشان مي‌دهد يك چهارم از كارگران اعتقاد دارند كه كارشان بزرگترين عامل ايجاد استرس در زندگي‌شان است‌.
رفتارهاي عصبي نخستين عكس‌العملي است كه كارگران در برابر كار سخت روزانه در محيطي نا امن از خود نشان مي‌دهند.
ورود ماشين‌ها به دنياي معدن باعث شد كه تا حد زيادي ازكار دستي كاسته و بر ميزان توليدات افزوده شود با اين وجود همين تجهيزات آسيب‌هاي بسياري را به كارگران وارد مي‌كنند و گه‌گاه موجبات مرگ آنها را فراهم مي‌كند‌. معدنكاران در خلال كارشان ارتباط تنگاتنگي با اين ماشين‌ها دارند و بي‌ترديد ارتقاي ماشين‌هاي موجود مي‌تواند نقش بسزايي در بهبود شرايط موجود برجاي بگذارد.
در سال‌هاي اخير پيشرفت‌هاي بسياري در تكنولوژي‌هاي معدن صورت گرفته است كه از آن جمله مي‌توان به ارتقاي سيستم‌هاي كنترل از راه دور و تجهيزات خودكار اشاره كرد‌. در سال‌هاي اخير تلاش‌هاي بسياري براي جلوگيري از انفجار در معادن ذغال سنگ صورت گرفته است با اين وجود سالانه انفجارهاي معادن جان بسياري از كارگران را مي‌گيرد.
كارگران در خلال اين انفجارها يا جان خود را از دست مي‌دهند و يا اينكه در قسمتي از معدن به دام مي‌افتند و از آنجايي‌كه راه گريز ندارند، گازهاي سمي‌را استنشاق كرده و جانشان را از دست مي‌دهند‌. همانگونه که اشاره شد با حذف گازهاي آتشگير و کاهش متان مي‌توان از ميزان انفجار کاست و در اين بين استفاده از دستگاه‌هاي تهويه مي‌تواند ضريب امنيت کارگران را افزايش دهد‌.
در طول ساليان متمادي انفجارها نقش مهمي‌درعملكرد معادن داشته‌اند چرا كه به كارگيري مواد منفجره كار را تسهيل مي‌كردند‌.
در طول سال‌هاي 1978و 2000، 106 معدنكار جان خود را از دست دادند و يك هزار و 50 نفر نيز به شدت آسيب ديدند. عملكرد دولت، معدنكاران ومراكز پژوهشي باعث شد كه اين آمار كاهش چشمگيري داشته باشند به طوري‌كه در سال 2001 تنها 7 تن از كارگران براثر انفجار درمعادن آسيب ديدند در حالي كه آمار مذكور در سال 1978 بالغ بر 140 نفر بود.
گزارش‌هاي موجود نشان مي‌دهد كه به هنگام استفاده از مواد منفجره برخي از كارگران بيش از اندازه به نقطه انفجار نزديك هستند و يا اينكه صخره‌هاي خرد شده به طرفشان پرتاب مي‌شود.
از سوي ديگر نگاهي به آمار مرگ‌ومير و تلفات معدن مبين اين حقيقت است که کار در معادن زير زميني با خطر سقوط صخره همراه است‌. ميزان مرگ ومير کارگراني که زير زمين کارمي‌کنند پنج برابر افرادي است که در صنايع ديگر به فعاليت مي‌پردازند‌. بين سالهاي 1996 و 1998 نيمي‌از نيروهاي کار معادن زيرزميني بر اثر سقوط صخره و سقف معدن جان خود را از دست دادند‌. اين در حالي است که سالانه 500 تا 600 نفر نيز بر اثر سقوط سنگ مجروح مي‌شوند‌. در اين ميان استفاده از سيستم‌هايي که سقوط سنگ‌ها را هشدار مي‌دهند، مي‌تواند به نسبت زيادي از اين خسارات بکاهد‌.نکته ديگري که در خلال تحقيقات پيرامون کار در معدن به دست آمد اين حقيقت بود که کارگران معدن عمدتا افرادي هستند که در سنين ميانسالي به سرمي‌برند‌.
آمار به دست آمده توسط سازمان ملي معدن آمريكا حاکي از اين است که نيمي‌از نيروهاي کار معادن
زير زميني در شرف بازنشستگي هستند و مدت زمان 5 تا 7 سال به طول مي‌انجامد تا نيروهاي جديد بتوانند جايگزين اين کارگران شود‌.
آمارگيري که در سال 2004 توسط اداره کار آمريکا صورت گرفت نشان داد که متوسط سن معدنکاران 45 سال و نه ماه است اين در شرايطي است که متوسط سن کارگران صنايع ديگر 40 سال و 5 ماه است‌. اين حقيقت دو نگراني را به وجود مي‌آورد‌. يکي اينکه چگونه مي‌توان اطلاعات و تجربيات کارگران ميانسال را به نيروهاي جوان منتقل کرد و دوم اينکه با توجه به بالا رفتن سن نيروهاي کار و تحليل رفتن قواي آنها ، چگونه مي‌توان سلامتي شان را در سال‌هاي آينده تامين کرد.
ظرافت‌هاي موجود درکار معدن و صنايع معدني به گونه ايست که به يک باره نمي‌توان چاره‌اي براي تمامي ‌مشکلات يافت اما انجام تحقيقات وپژوهش‌هاي متنوع مي‌تواند راهگشاي دست يابي به فردايي باشد که درآن بهره‌وري بهينه مي‌شود و فضايي امن براي کار و فعاليت کارگران تامين مي‌شود‌.

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در شنبه 7 خرداد 1390برچسب:,ساعت 15:59 توسط علیرضا رستگار| |
قانون ايمني در معادن
1-مسؤل معدن يا سرپرست معدن:
شخصي است كه توسط دارنـده پروانـه عمليات به اين سمـت منصوب مي شود و مسـئوليـت كليه عمليات معدن را به عهده دارد .

2-مسئول فني:
طـبق ماده 66 آئين نامه اجـرائي قانـون معـادن مسئـول فني عمليات كسـي است كه اداره كليه امور فني معدن به عهده اوست و توسـط دارنده پروانه عمليـات از ميـان افراد واجـد شـرايـط انتـخاب و به وزارت صنايع و معـادن معـرفي مي شود و طبـق ماده 65 آئـين نامه اجـرائـي ضوابـط و حدود صلاحيت مسـئولين فـني معادن تا تصـويب و اصـلاح قانـون نظام مهنـدسي معـدن توسـط وزارت صنايع و معادن تعيين مي شود .

3-مسئول ايمني:
مسئول ايمني هر معدن نظارت بر ايمني عمليات معدن را به عهده داشته توسط مسئول يا سرپرست معدن به اين سمت منصوب مي شود . طبق ماده 65 آئين نامه اجرائي قانون معادن ضوابط و حدود صلاحيت مسئول ايمني از طريق وزارت كار و امور اجتماعي با هماهنگي وزارت صنايع و معادن تعيين مي شود . جانشين مسئول ايمني نيز تابع همين شرايط است .

4-مهندس ناظر:
شخصي است كه طبق ماده 69 آئين نامه اجرائي قانون معادن تعيين مي شود و از طرف وزارت صنايع و معادن مامور نظارت و كنترل عمليات معدني است.

5-پروانه اكتشاف – پروانه بهره برداري :
طبق مواد مندرج در قانون معادن و آئين نامه اجرائي آن تعريف مي شود.

6- تونل:
حفاري زيرزميني افقي يا تقريباً افقي است .

7-تونل شيب دار :
تونل هايي كه تا حدود 18 درجه شيب داشته باشند.

8- چاه مايل :
حـفاري مايـلي كه به سطـح زمين راه داشـته و داراي شـيب بين 18 درجه تا 90 درجه باشد و براي باربري مورد استفاده قرار مي گيرد.

9- چاه يا چاه قائم :
حفاري قائـم يا با شـيب 90 درجه است كه به سطـح زميـن راه داشـته باشـد و معمولاً براي باربري مورد استفاده قرار مي كيرد.

10- دويل:
حفـاري زيـرزميني شيبـدارو با سطـح مقطع نسبتاً كوچك كه معمولاً به طرف بالا خفاري مي شود و براي منظور هاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد.

11- پذيرگاه:
محل توقف بارگيري و تحليه واگنها و انجام وظايف مختلف زيرزميني كه معمولاً در محل ارتباط با چاه قائم يا چاه مايل در زيرزمين احداث مي شود .

12- گالري-راهرو:
انواع حفاريهاي زيرزميني و معمولاً با طول زياد است .

13- راه مورب:
به انواع راهروهاي شيبدار راه مورب گفته مي شود .

14- بونكر:
محلي براي تخليه و انباشت سنگ مي باشد .

15- چال:
سوراخي كه در سنگ براي قرار دادن ماده منفجره حفر مي شود.

16- خرجگذاري:
قرار دادن مواد منفجره در داخل چال است .

17- فشنگ:
به هر قطعه ماده منفجره جامد (معمولاً انواع ديناميت) گفته مي شود .

18- آتشباري:
به عمليات خرج گذاري و انفجار مواد منفجره براي تخريب سنگ آتشباري گفته مي شود .

19- آتشبار:
شخصي كه مسئوليت عمليات آتشباري را به عهده دارد .

20- مواد ناريه- مواد منفجره:
موادي كه قابليت انفجار داشته و در معدن براي تخريب سنگ مورد استفاده قرار مي گيرد .

21- گاز ذغال:
گازي كه در كانسارهاي ذغال سنگ همراه با ساير هيدروكربورها وجود دارد و عمدتاً از متان تشكيل شده است . اين گاز چنانچه به نسبت معيني با هوا مخلوط شود قابليت انفجار پيدا مي كند .

22- كليه تجهيزات , دستگاهها و ماشين آلات معدني كه در اين آئين نامه از آنها نام برده شده :
مانند شاول يا بيل مكانيكي , لودر, بلدوزر, پرفراتور, گريدر, واگن , لوكوموتيو , دستگاه گمانه زني , دستگاه سيم برش , بالابر چاه , وينچ و غيره و كليه قسمتها و قطعات آنها مطابق تعاريفي است كه در متون و كتابهاي معدني آورده شده است .

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در شنبه 7 خرداد 1390برچسب:,ساعت 15:56 توسط علیرضا رستگار| |

نظام‌نامه ستاد امداد و نجات معدني كشور

اين نظام‌نامه در 7 ماده در جلسه مورخ 83/9/5شوراي مركزي سازمان نظام مهندسي معدن جهت پيشنهاد به وزارت صنايع و معادن تصويب شده و پس از تأييد وزير صنايع و معادن ، مفاد آن و دستورالعمل‌هاي اجرايي مربوط ، توسط بخش‌ها و سازمان‌هاي تابعه و وابسته به وزارت صنايع و معادن ، سازمان نظام مهندسي معدن و كليه واحدهاي عمليات معدني ، اعم از دولتي و غيردولتي ، لازم‌الاجرا است . مفاهيم بكار رفته در اين نظام‌نامه ، طبق قانون نظام مهندسي معدن و آيين‌نامه اجرايي آن است . 1 مقدمه طبق آيين‌نامه حفاظت و ايمني معادن ، تشكيل گروه‌هاي امداد و نجات در پاره‌اي از معادن ضروري است . براساس بند 11 از ماده 66 آيين‌نامه اجرايي قانون نظام مهندسي معدن به منظور امدادرساني به معادني كه داراي گروه امداد و نجات نيستند يا به‌علت وسعت حادثه گروه‌ها و تجهيزات معدن تكافو نمي‌نمايد ، ستاد امداد و نجات معدني كشور ، بصورت تشكيلات زنجيره‌اي بهم پيوسته ايجاد مي شود

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 18:42 توسط علیرضا رستگار| |

دستورالعمل تعیین ظرفیت اشتغال دارندگان پروانه اشتغال در سازمان نظام مهندسی معدن

 

بر اساس ماده 13 از آيين‌نامه اجرايي قانون نظام مهندسي معدن، ظرفيت اشتغال دارندگان پروانه اشتغال اشتخاص حقيقي در حرفه‌هاي مهندسي معدن توسط سازمان نظام مهندسي معدن تهيه و پيشنهاد شده و در تاريخ 29/9/84 به تأييد "شوراي بررسي و تأييد مباني قيمت‌گذاري خدمات مهندسي" رسيده و با تصويب وزارت صنايع و معادن به‌مورد اجرا گذاشته مي‌شود . اين دستورالعمل هر 2 سال يك‌بار قابل تجديد نظر است . تعاريف و معاني عبارات و واژه‌هاي بكار رفته در اين دستورالعمل، مطابق آيين‌نامه اجرايي قانون نظام مهندسي معدن است . 1 عدد پايه : چون اساس تعيين قيمت‌ها برحسب سال متغير است، جهت سهولت اعمال تغييرات در سالهاي مختلف، عاملي به‌عنوان عدد پايه (P) درنظر گرفته ميشود و كليه قيمت‌ها با ضريبي نسبت به عدد پايه مشخص ميشود . مقدار ريالي عدد پايه (P) قبل از پايان هر سال توسط شوراي مركزي سازمان نظام مهندسي معدن، تعيين و ابلاغ ميشود و مبناي محاسبه قيمت‌ها در سال بعد قرار ميگيرد . 2 ظرفيت اشتغال سالانه : دارندگان پروانه اشتغال ميتوانند در هر سال يك يا چند كار با مجموع حق‌الزحمه سالانه معادل سقف تعيين شده در اين دستورالعمل قبول كنند . در محاسبات ظرفيت اشتغال فقط قيمت‌هاي پايه خدمات مهندسي مورد نظر قرار ميگيرد و ضرايب متعلقه و اضافات و كسور تأثيري برآن ندارند . مقدار آن براي پايه‌هاي مختلف به‌قرار زير است : § پايه ارشد 1520p § پايه يك 960p § پايه دو 600p § پايه سه 350p 3 موارد عمومي : - چنانچه كاري بیش از یک سال تداوم داشته باشد، مقدار كار انجام‌شده در هر سال، از ظرفيت اشتغال مربوط به آن سال كسر ميشود . - چنانچه فردي از ظرفيت اشتغال سالانه خود بطور كامل استفاده نكند، 25 درصد ظرفيت باقي‌مانده قابل انتقال به سال بعد است كه پس از تكميل ظرفيت آن سال قابل استفاده بوده ولي فقط براي همان سال است و به سالهاي بعد منتقل نميشو‌د . - از سن 60 سالگی به بعد ظرفیت اشتغال سالانه, به‌تدریج و به‌ترتیب زیر, نسبت به ظرفیت اشتغال در سن 60 سالگی کاهش می‌یابد: از 60 تا 65 سالگی به‌ازای هر سال دو درصد. از 65 تا 70 سالگی به‌ازای هر سال چهار درصد. از 70 تا 75 سالگی به‌ازای هر سال هشت درصد. - شخصي كه در مؤسسه‌اي دولتي يا غير دولتي بطور تمام وقت اشتغال داشته باشد، به‌ازاي هر ماه كار معادل يك نفر ماه حق‌الزحمه پايه از ظرفيت اشتغال سالانه وي كسر و باقيمانده ظرفيت اشتغال او تعيين ميشود كه طبق مقررات مؤسسه متبوع قابل استفاده خواهد بود . - اعضاي سازمان موظف هستند كه مشخصات كار مورد پذيرش را در اسرع وقت به سازمان استان خود گزارش كنند تا در پرونده آنها ثبت شود . - دارندگان پروانه عمليات در فعاليت‌هاي معدني موظف هستند قبل از ارجاع كار به دارنده پروانه اشتغال، ضمن استعلام صلاحيت فني وي از سازمان استاني كه عضو آن است، ظرفيت اشتغال باقيمانده شخص را نيز جويا شوند تا كار ارجاعي از ظرفيت وي تجاوز نكند . مراقبت بر حسن انجام اين امر برعهده سازمان صنايع و معادن استان است .

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 18:39 توسط علیرضا رستگار| |

دستورالعمل هاو بخشنامه های معدن

دستور العمل طرح اکتشافى مواد معدنى فلزى و غير فلزى :

عمليات طرح اکتشافى براى دريافت پروانه اکتشافى مواد فلزى شامل دو مرحله مى باشد:

الف مرحله اکتشاف عمومى: اين مرحله شامل موارد ذيل است:

1- تهيه نقشه زمين شناسى 1:20000 و 1:25000 در محدوده پروانه اکتشاف، بنحوى که در اين نقشه، با توجه به مقياس مطالعه، واحدهاى سنگى، زونهاى دگرسانى و سيستم هاى گسلى تفکيک ، و شيب و امتداد لايه ها و گسله ها، محل نمونه ها و گسترش زون کانه سازى،‌مشخص شده باشند. ضمنا نقشه در حاشيه، داراى راهنماى کامل و برش زمين شناسى باشد.

2- نمونه بردارى از رخنمون ماده معدنى، به روش شيارى يا تکه اى و يا به صورت سيستماتيک و بر حسب ضرورت از طريق حفر ترانشه يا گمانه.

3- انجام آزمايشات شيميايى (جذب اتمى و X.R.F) کانى شناسى X.R.D و مطالعات پتروگرافى و مقاطع صيقلى، بر روى نمونه هاى اخذ شده به تعداد مورد نياز و بر حسب نوع ماده معدني.

4- تعبير و تفسير نتايج به دست آمده و تعيين محدوده يا محدوده هاى مناسب، جهت انجام اکتشافات و مرحله تفصيلي.

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 18:31 توسط علیرضا رستگار| |

ضوابط زيست محيطي فعاليت هاي معدني

 

ماده 1- اصطلاحات مندرج در اين تصويبنامه داراي معاني ذيل مي باشند:

1-فعاليتهاي معدني: به كليه اقداماتي كه در مراحل اكتشاف، تجهيز، آماده سازي و بهره برداري از محدوده برداشت و كانه آرايي صورت مي گيرد، اطلاق مي گردد.

2-بازسازي و احياء: به مجموعه اي از اقدامات اجرايي كه سبب ترميم آثار تخريبي محدوده معدن از جمله احياء پوشش گياهي بومي منطقه مي گردد ناميده مي شود.

3-كليه تعاريف و طبقه بندي مواد معدني بكار رفته در قانون معادن (موضوع به ترتيب مواد 1 و 3 قانون ) عيناً در اين ضوابط نيز معتبر مي باشد.

4-تعاريف مناطق چهارگانه تحت مديريت سازمان محيط زيست همان است كه در آيين نامه اجرايي موضوع تبصره بند (3) ذيل ماده (3) قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست- مصوب 1353 ارايه شده است.

5-سد باطله: مخازن بزرگ مصنوعي و يا طبيعي هستند كه جهت انباشت و نگهداري مواد زايد حاصل از فعاليت هاي معدني مورد استفاده قرار ميگيرد.

6-تعاريف اراضي جنگلي و مراتع مشجر همان است كه در قانون حفاظت و بهره برداري از جنگلها و مراتع كشور- مصوب 1346 و اصطلاحات بعدي آن ارايه شده است. در صورت تغيير و تفسير در مصاديق، نظر سازمان جنگلها و مراتع ملاك عمل قرار خواهد گرفت.

7-مراكز حساس منظور در اين ضوابط به مراكزي از قبيل سكونتهاي انساني ، درماني، آموزشي، نظامي، منابع آب شرب( سفره هاي زيرزميني، رودخانه ها و سدها) بزرگراه و جاده ترانزيتي و جاده اصلي ، پارك ملي ، تالاب، درياچه، اثر طبيعي ملي ، زيستگاههاي حيات وحش، مناطق و رودخانه هاي حفاظت شده اطلاق مي گردد.

8-محدوده مصوب شهري آخرين محدوده طرح جامع يا هادي مصوب شهر و اصطلاحات مصوب بعدي آنها مي باشد. در مورد شهرهاي فاقد طرح جامع و هادي تا زمان طرح جامع يا هادي ، محدوده خدماتي شهر ملاك خواهد بود.

ماده2- صدور، تجديد و تمديد پروانه هاي اكتشاف از معادن طبقه يك و دو واقع در پارك هاي ملي و آثار طبيعي ملي، تالابهاي موضوع كنوانسيون رامسر ( فوريه 1971) و آن دسته از پناهگاههاي حيات وحش و مناطق حفاظت شده مذكور در بند « الف» موافقتنامه في مابين وزارت صنايع و معادن و سازمان حفاظت محيط زيست (مورخ 21/7/1354) رودخانه هاي حفاظت شده ، معادن روباز (سطحي) در محدوده عرصه هاي جنگلي و مراتع مشجر و نيز داخل محدوده هاي مصوب شهري ممنوع مي باشد.

ماده 3- صدور پروانه اكتشاف و بهره برداري از مواد معدني واقع در پناهگاههاي حيات وحش و مناطق حفاظت شده جديد (بعد از موافقتنامه مورد اشاره در ماده (2) اين ضوابط ) موكول به توافق بين سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت صنايع و معادن و رعايت مفاد قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست مصوب 1353-انجام ارزيابي زيست محيطي و در چارچوب الگوي ارزيابي زيست محيطي و اين ضوابط مي باشد.

ماده 4- وزارت صنايع و معادن مكلف است در موارد ذيل از سازمان حفاظت محيط زيست استعلام نمايد و سازمان مذكور حداكثر يك ماه ازتاريخ وصول استعلام نظر خود را اعلام نمايد. عدم اعلام نظر به منزله موافقت است:

الف) صدور كليه پروانه هاي اكتشاف

ب) تمديد پروانه بهره برداري معادن داخل مناطق چهارگانه

ج) صدور پروانه بهره برداري براي معادني كه نياز به اكتشاف ندارند.

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 18:23 توسط علیرضا رستگار| |

قانون نظام مهندسي معدن

 

ماده 1 - تعاريف:

قانون معادن - منظور قانون معادن مصوب 27/2/1377 مجلس شوراي اسلامي است.

نظام مهندسي معدن: عبارت است از مجموعه تشكيلات، سازمان ها، تشكل هاي صنفي، مهندسي، حرفه‏اي، اشخاص حقيقي و حقوقي و مجموعه قوانين و مقررات، آيين‏نامه‏ها و استانداردها در بخش معدن.

تعاريف عمومي معدن: منظور تعاريفي است كه در قانون معادن شرح داده شده است و در اين قانون عيناً به كار مي‏رود.

وزارت صنايع و معادن: منظور وزارت صنايع و معادن، ادارات، سازمان ها و مؤسسات تابع آن است.

فعاليتهاي معدني: اين فعاليتها شامل كليه عمليات پي جويي براي يافتن كانسارها و اكتشاف و استخراج معادن و كانه آرايي كانسنگ و فرآوري مواد معدني و متالورژي استخراجي مي‏شود.

حرفه‏ هاي مهندسي معدن: منظور حرفه‏هاي مهندسي و كارشناسي و كارداني مرتبط با فعاليتهاي معدني است.

ماده 2 - اهداف و وظايف نظام مهندسي معدن عبارتند از:

الف - حفظ و افزايش بهره‏وري منابع معدني كه سرمايه‏هاي ملي تجديدناپذير هستند.

ب - تنسيق امور مربوط به مشاغل و حرفه‏هاي فني و مهندسي در فعاليتهاي معدني.

پ - تأمين موجبات رشد و اعتلاي مهندسي معدن در كشور.

ت - ترويج اصول فني و مهندسي معدن در فعاليتهاي معدني.

ث - بالا بردن كيفيت خدمات مهندسي و نظارت بر حسن اجراي خدمات.

ج - ارتقاي دانش فني صاحبان حرفه‏ها در بخش معدن.

چ - وضع مقررات به منظور اطمينان از رعايت اصول ايمني، بهداشت، بهره‏دهي مناسب، حفظ محيط زيست، صرفه اقتصادي و نظارت بر اجراي آن.

ح - فراهم ساختن زمينه همكاري ميان وزارت صنايع و معادن و تشكلهاي مهندسي، حرفه‏اي و صنعتي در بخش معدن.

خ - ايجاد زمينه‏هاي مشاركت صاحبان حرفه‏هاي مهندسي معدن در تهيه و اجراي طرحهاي توسعه و عمراني كشور.

د - ايجاد و تحكيم روابط حرفه‏اي در سطح ملي و بين المللي و معرفي نمايندگان براي شركت در مجامع علمي و فنی 

 ماده 3 - براي تأمين مشاركت هرچه بيشتر مهندسان در انتظام امور حرفه‏اي خود و تحقق اهداف اين قانون در سطح كشور، «سازمان نظام مهندسي معدن» كه از اين پس در اين قانون به اختصار «سازمان» خوانده مي‏شود و در هر استان يك سازمان به نام «سازمان نظام مهندسي معدن استان» كه از اين پس به اختصار «سازمان استان» ناميده مي‏شود، طبق شرايط ياد شده در اين قانون و آيين نامه اجرايي آن تأسيس مي‏شوند.

سازمانهاي ياد شده غيرانتفاعي بوده و تابع قوانين و مقررات حاكم بر مؤسسات غيرانتفاعي مي‏باشند.

ماده 4 - از تاريخي كه وزارت صنايع و معادن در هر محل حسب مورد اعلام كند. اشتغال اشخاص حقيقي و حقوقي به آن دسته از امور فني در فعاليتهاي معدني كه توسط وزارت ياد شده تعيين مي‏شود، مستلزم عضويت در سازمان و داشتن صلاحيت حرفه‏اي است. اين صلاحيت در مورد حرفه‏هاي مهندسي معدن از طريق صدور پروانه اشتغال توسط وزارت صنايع و معادن و در مورد كارگران ماهر از طريق صدور پروانه مهارت فني و حرفه‏اي توسط وزارت كار و امور اجتماعي احراز مي‏شود. شرايط و ترتيب صدور، تمديد، ابطال و تغيير مدارك صلاحيت حرفه‏اي موضوع اين ماده و چگونگي تعيين حدود صلاحيت و ظرفيت اشتغال دارندگان آن در آيين نامه اجرايي اين قانون معين مي‏شود.

تبصره ـ كليه اشخاص حقيقي و حقوقي غير ايراني جهت انجام خدمات موضوع اين قانون بايد پروانه كار معتبر از وزارت كار و امور اجتماعي و مدارك صلاحيت حرفه‏اي موقت دريافت دارند. ضوابط اجرايي مربوط طبق آيين نامه اجرايي اين قانون خواهد بود.

فصل دوم تشكيلات، اركان، وظايف و اختيارات سازمان

ماده 5 - اركان سازمان عبارت است از هر يك از سازمانهاي استان ها، هيأت عمومي سازمان، شوراي مركزي سازمان، رئيس سازمان و شوراي انتظامي نظام مهندسي.

ماده 6 - براي تشكيل سازمان استان وجود حداقل بيست نفر داوطلب عضويت از بين دارندگان مدرك در رشته‏هاي اصلي شامل مهندسي معدن، مهندسي متالورژي با گرايش استخراجي، زمين‏شناسي و مهندسي نقشه‏برداري ضروري است.

تبصره 1 - داوطلبان عضويت بايد حداقل شش ماه قبل از تقاضاي عضويت در آن استان مقيم بوده و يا متولد آن استان باشد.

تبصره 2 - صاحبان هر يك از حرفه‏هاي مهندسي معدن در بيش از يك سازمان استان نمي‏توانند عضويت يابند.

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 18:14 توسط علیرضا رستگار| |

چگونگي دريافت پروانه بهره برداري

تعريف :

“ بهره برداري از معادن شامل مجموعه عملياتي است كه بمنظور استخراج و كانه آرايي و بدست آوردن موادمعدني قابل فروش انجام ميگيرد ”

به عبارت ديگر بهره برداري از معادن شامل موارد زيراست .

1- استخراج مستقيم كانه از معدن (مواد معدني يا كانيهاي موجود در ذخيره معدني كه داراي ارزش اقتصادي است را كانه ميگويند )

2- عمليات فيزيكي، شيميايي و فيزيكو شيميايي كه بمنظور جدا کردن قسمتي از مواد باطله از كانه موجود در ذخيره معدني صورت ميگيرد .

3- تفكيك مواد معدني از يكديگر

نكته1 : دربسياري از موارد فيزيكي، شيميايي و فيزيكو شيميايي مورداستفاده در كانه آرايي به تنهائي براي توليد مواد اوليه صنعتي كافي نميباشد و ميبايست بعد ازكانه آرايي، فراوري لازم برروي مواد معدني انجام گيرد .

نكته2 : “ فراوري شامل كليه عملياتي است كه برروي مواد معدني خام يامواد معدني كانه آرايي شده صورت گرفته ودرنتيجه موجب توليد مواد اوليه صنعتي ميشود .” (3) براي انجام فراوري نياز به اخذ مجوزهاي ديگري غيراز مجوزهاي استخراج وكانه آرايي ميباشد . با توجه به موارد فوق موادمعدني استخراج شده از معدن به صورتهاي زير درصنعت استفاده ميشود .

1- موادمعدني مستقيماً پس ازاستخراج به عنوان مواد اوليه درصنعت استفاده ميشود . مانند : خاكهاي صنعتي بدون ناخالصي

2- موادمعدني پس ازاستخراج، كانه آرايي شده و به عنوان مواد اوليه در صنعت استفاده ميشود . مانند : ذغالسنگ

3- موادمعدني پس ازاستخراج و كانه آرايي، قابليت استفاده مستقيم در صنعت رانداشته بلكه ميبايست فراوري برروي ان صورت گيرد . مانند : مس

پروانه بهره برداري و لزوم اخذ آن :

بهره برداري از ذخاير معدني، مستلزم اخذ پروانه بهره برداري ازوزارت صنايع و معادن است . اين پروانه مجوزي است كه توسط وزارت صنايع و معادن براي بهره برداري از معادن درمحدوده اي كه مشخص شده است ، صادر ميگردد .نكته : صدور پروانه بهره برداري از معادن براساس شناسنامه معدن و طرح بهره برداري مصوب وزارت صنايع و معادن انجام ميگيرد . درادامه اين فصل، شناسنامه معدن و طرح بهره برداري به تفصيل شرح داده خواهد شد .

عاملين بهره برداري از معادن :

نتقاضيان بهره برداري پس ازمطالعه مطالب زير ميتوانند تشخيص دهند كه دركدام يك از گروه هاي عاملين بهره برداري قرار دارند . اين تشخيص به متقاضيان كمك ميكند تابتوانند وضعيت خود و افدامهاي لازم بعدي را بشناسند.اين عوامل عبارتند از :الف- اشخاص حقيقيب- اشخاص حقوقي كه شامل موارد ذيل ميگردد:بخش دولتي بخش تعاوني بخش خصوصي

الف- عامليني كه اولويت يكساله دارند

الف- 1- دارنده گواهي كشف :

در صورتي كه متقاضيان بهره برداري از يك معدن بكر، دارنده گواهي كشف آن معدن باشد دراولويت خاص است ودرواقع دارندگان گواهي كشف ميتوانند حداكثر ظرف يكسال پس از صدور گواهي كشف، درخواست خود رابراي اخذ پروانه بهره برداري معدن كشف شده، تسليم وزارت صنايع ومعادن نمايند . عدم تسليم درخواست مزبور در مهلت مقرر موجب سلب حق اولويت ياد شده، ازآنان خواهد شد . به عبارت ديگراگردر مدت يكسال اين متقاضيان درخواست خود راتسليم وزارت و يا سازمان صنايع و معادن ننمايد، اولويتي براي آنان دردادن پروانه بهره برداري قائل نخواهد شد . دراين حالت هزينه هاي اكتشافي مندرج درگواهي كشف، توسط بهره بردار ذخيره معدني مشكوفه به دارنده گواهي مذكور پرداخت ميشود . باتوجه به مطالب فوق محاسبه مبلغ و نحوه پرداخت به صورت زير خواهد بود .چنانچه پروانه بهره برداري معدن به نام شخص ديگري غيراز دارنده گواهي كشف صادر گردد، بهره بردار منتخب موظف به جلب رضايت دارنده گواهي كشف، قبل ازشروع به عمليات بهره برداري باتوجه به هزينه هاي اكتشافي انجام شده ميباشد . دراين حالت اگر بهره بردار منتخب نتواند رضايت دارنده گواهي كشف را ظرف مدت 6 ماه جلب نمايد ، وزارت صنايع و معادن باكسب نظر كارشناس رسمي دادگستري در خصوص موضوع اتخاذ تصميم مينمايد .درصورتي كه دارنده گواهي كشف بخواهد پروانه بهره برداري اخذ نمايد مكلف است ظرف مدت يكسال، به گواهي كشف صادره و مطالعات انجام شده در مورد قابليت استخراج معدن ازلحاظ فني و اقتصادي، درخواست خود رابرابر آئين نامه و دستورالعملهاي وزارت صنايع و معادن براي صدورپروانه بهره برداري به اين وزارت يا سازمانهاي استان مربوطه تسليم كند

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 18:11 توسط علیرضا رستگار| |

صدور پروانه اكتشاف معدني

تعريف خدمت : بررسي و انجام مراحل قانوني درخواست متقاضيان و صدور مجوز جهت انجام عمليات اكتشافي متناسب با ماده معدني موردنظر

ساير دستگاههاي مرتبط در انجام خدمت : اداره كل منابع طبيعي استان - سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان - اداره كل حفاظت محيط زيست استان

قوانين و مقررات مرتبط با خدمت : مواد دو الي نه آئين نامه اجرايي قانون معادن و ماده 24 قانون معادن

مدت زمان لازم براي انجام خدمت : 5 الي 6 ماه

هزينه هاي مربوط به انجام خدمت : از طرف سازمان هيچگونه مبلغي از متقاضيان صدور پروانه اكتشاف اخذ نمي گردد

فرمهاي مورد نياز براي انجام خدمت :

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 17:44 توسط علیرضا رستگار| |

 

اگر عشق نبود، هنرهایمان هیچ وقت ماندگار نمی‌شد

برای اولین بار!مهندسی معدن به فیس بوک پیوست.

http://up.vbiran.ir/uploads/136048797930262_xc.gif

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در یک شنبه 7 فروردين 1396برچسب:,ساعت 16:25 توسط علیرضا رستگار| |

آیین نامه حفاظت و ایمنى در معادن

 

فصل 1 تعاریف

فصل  2-کلیات

فصل 3-فعالیت هاى اکتشافى ومعدنى

فصل4- ماشین آلات معدنى

فصل5-نگهداری در معادن 

فصل6-مواد آتشبارىو ناریه

فصل 7- باربرى در معادن

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 1 فروردين 1390برچسب:,ساعت 20:9 توسط علیرضا رستگار| |

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com